Přeskočit na hlavní obsah
Přeskočit hlavičku
Název projektu
Analýza mediátorů a výstupů spotřebitelského chování na B2C trhu
Kód
SP2024/094
Předmět výzkumu
Zaměření projektu Předložený projekt navazuje na projekt SGS řešený v roce 2023 pod názvem Determinanty spotřebitelského chování a jejich vliv na typologii. Předkládaný projekt se bude nadále zabývat zkoumáním spotřebitelského chování na určených trzích, přičemž významná pozornost bude věnována spokojenosti a věrnosti spotřebitelů. Kromě toho bude věnován segmentaci spotřebitelů na daných trzích a jejich charakteristiku pomocí demografických, psychografických či behavioristických prvků. Doc. Spáčil a Ing. Stromská se budou zaměřovat na spokojenost a věrnost spotřebitelů na trhu mobilních operátorů a vytvoření segmentů. Dr. Prešnajderová, Dr. Klapilová a Ing. Skácel se budou zabývat faktory, které ovlivňují spotřebitelské chování. Ing. Waliszewská a Ing. Prokopová se budou věnovat typologii spotřebitelů na určených trzích. Rešerše Chování spotřebitele má mnoho aspektů, přičemž jedním z nejdůležitějších je právě věrnost a spokojenost spotřebitelů, kterou se zabývá první část projektu. Věrností spotřebitele se zabývá řada odborné literatury v oblasti marketingu. Přibližně polovina vědeckých článků se zaměřuje na věrnost v maloobchodních prodejnách a prodejnách potravin. Významná část literatury se věnuje pohostinství, konkrétně leteckým společnostem (18,8 %), hotelům (11,4 %), restauracím (5,9 %) a kavárnám (3,5 %). Přibližně 13 % článků se zabývá další oblastí služeb, konkrétně například oblastí informačních služeb, kde je možné zařadit finanční služby nebo právě i trh mobilních operátorů, který je svou charakteristikou telekomunikační službou (Chen et al., 2021). Jak ukazuje zpráva Českého telekomunikačního úřadu, trh mobilních operátorů v České republice je významným trhem. Počet SIM karet meziročně stále roste, v roce 2022 jich bylo 15,2 milionů, což je více než celková populace země. Většinu tržního podílu si mezi sebe dělí velká trojice operátorů – T-Mobile (38,9 %), O2 (28,1 %), and Vodafone, který má přibližně čtvrtinu podílu (25,5 %). Obvykle si mezi sebou zákazníky přetahují především tito operátoři. Jedná se o obrovský trh, zisk byl v roce 2021 asi 125,1 miliard Kč, což bylo o 4 miliardy více než v předchozím roce (Český telekomunikační úřad, 2021). Výzkum spokojenosti a věrnosti na tomto trhu v České republice by mohl identifikovat faktory, které na věrnost a spokojenost působí a snižují míru úbytku klientů za určité časové období, tzv. churn rate. U Vodafonu byl v rámci Evropy v roce 2022 13,6 %, u T-mobile 12,1 % (2019). Značná míra klientů tedy při nespokojenosti s daným operátorem přechází ke konkurenci. Jak již bylo zmíněno výše, věrnosti a spokojenosti se na trhu mobilních operátorů autoři příliš nevěnují. V rámci evropských trhů se autoři tomuto výzkumnému tématu věnovali v několika zemích. Pileliene a Grigaliunaite (2017) se zabývaly spokojeností na trhu mobilních operátorů ve venkovských oblastech v Litvě. Mullatahiri a Ukaj (2019) se zabývali efektem marketingové komunikace na věrnost k mobilnímu operátorovi v Kosovu a také vztahem mezi kvalitou služeb a věrností na tomto trhu (2019b). Vztah mezi spokojeností a věrností některé výzkumy potvrdily, jiné nikoliv. Podle výzkumu Umunnakwe a Kim (2019) na trhu v Nigérii má spokojenost na věrnost spotřebitelů významný efekt, což potvrzují ve svém výzkumu na trhu v jihoafrické republice také Mudanganyi a Muposhi (2019). Tarkang et al. (2021) na trhu v Kamerunu testovali model SERVQUAL a jeho vliv na spokojenost a věrnost na trhu mobilních operátorů, který byl signifikantní. Kromě kvality služeb či spokojenosti a vlivu těchto faktorů na věrnost spotřebitele bývají sledovány také vlivy věrnostních programů, které mohou spotřebitele ovlivnit a vést k delšímu setrvání u operátora a následné věrnosti. Bahri-Ammari a Ben Amor (2013) zkoumali vliv věrnostních programů na věrnost spotřebitelů na trhu v Tunisu a Mbarek a Baeshen (2019) zkoumali na tomto trhu míru churn rate u spotřebitelů. Jako kontrast k přechozím výsledkům, výzkum, který provedl Alkhursam a Rjoub (2020) na trhu v Jordánsku vliv spokojenosti na věrnost na tomto trhu neprokázal. Vzhledem k tomu, že se jedná o technologický trh, vyvíjí se velkou rychlostí a pro operátory je zapotřebí udržet s technologiemi krok, aby byli schopni reagovat na požadavky zákazníků. Mobilními operátory na českém trhu se prozatím žádný výzkumný článek nezabýval. Základní data k tomuto trhu poskytuje Český telekomunikační úřad a jak bylo zmíněno výše, operátory bývá pravidelně zveřejňována pouze míra úbytku klientů, kterou však nelze brát jako ukazatel věrnosti, a navíc se vždy vztahuje k celkovému evropskému trhu. Na základě výše uvedených poznatků lze tedy konstatovat, že výzkum spokojenosti a věrnosti na tomto trhu v rámci České republiky chybí. Další oblastí, která bude v tomto projektu zkoumána, jsou faktory ovlivňující spotřebitelské chování. Jedním ze zkoumaných faktorů budou sociální sítě, prostřednictvím nichž mohou být spotřebitelé dennodenně ovlivňováni. Tento komunikační prostředek úplně změnil životní styl a kulturu a mnohdy může firmám zkomplikovat porozumění spotřebitelům. Používáním sociálních sítí probíhá obousměrná komunikace mezi spotřebitelem a firmou a může docházet k řadě negativních důsledků. Xhema (2019) ve svém výzkumu odhaluje, že vlivem většího používání sociálních sítí jsou spotřebitelé méně věrní značkám a klesá jejich tolerance ke špatným službám a vysokým cenám. Zároveň však jsou motivováni k vyzkoušení nových produktů a většímu experimentování. Moustakas (2015), Ziyadin et al. (2019) a Qu (2022) naopak poukazují na to, že mohou firmy prostřednictvím sociálních sítích komunikovat s věrnými zákazníky a jejich věrnost posilovat a zlepšovat vnímání značky. Řada výzkumů je zaměřena na ovlivnění nákupního rozhodovacího procesu prostřednictvím sociálních sítí. Sociální sítě mohou usnadnit rozhodovací proces spotřebitele od samotné první fáze identifikace potřeby (Kamdjoug, 2023) a přinést mu větší spokojenost během vyhledávání informací a hodnocení alternativ, například prostřednictvím recenzí jiných uživatelů (Voramontri a Klieb, 2019). Mohou také zpříjemnit ponákupní fázi, při níž spotřebitelům pomáhají v přesvědčení, že se rozhodli správně a vytvářejí elektronické word of mouth (Chopra et al., 2020). Další možností zkoumání vlivu sociálních sítí jsou jednotlivé typy nákupního rozhodování. Singh et al. (2023) sledovali vliv sociálních sítí na impulzivní nákupní rozhodování a ukázalo se, že sociální sítě jej signifikantně neovlivňují. Otázkou je, zda je vliv sociálních sítí na spotřebitelské chování pozitivní nebo negativní, což může záviset na řadě faktorů jako je typ produktu nebo geografické vymezení trhu. Sociální sítí mohou ovlivnit nejen spokojenost a věrnost spotřebitele, ale také ovlivnit jeho vnímání jednotlivých fází nákupního rozhodovacího procesu. Výzkum v rámci českého prostředí by tyto vlivy mohl poodhalit a zjistit, zda sociální sítě na chování působí pozitivně nebo negativně. Třetí část projektu se bude zabývat typologií na určených trzích, konkrétně například na trhu energetických nápojů, udržitelné módy či dekorativní kosmetiky. Segmentace umožňuje rozdělit spotřebitele do různých skupin, což pomáhá rozlišit dané segmenty a efektivněji cílit marketingovou komunikaci na ty segmenty, které firmy mohou uspokojit (Kardes et al., 2015). Je důležitá dostatečná velikost segmentu, ale jsou i další kritéria, které by měl segment splnit, což je kupříkladu ziskovost, příslušnost k segmentu, dosažitelnost, odlišné chování nebo stabilita v čase (DeSarbo, 2003). Trh kosmetiky nabízí mnoho možností, na kterých částech trhu lze segmentaci provést, i když v odborných článcích se toto téma neobjevuje příliš často. Kosmetiku je možné nakupovat off-line či online, dají se rozlišit subtrhy s dekorativní kosmetikou, parfémy, péčí o pleť nebo o vlasy. Jedná se o trh, který se neustále rozšiřuje, jelikož v posledních letech se spotřeba makeupu zvýšila a spotřebitelé tyto produkty vnímají jako něco, co jim dodává sebejistotu a často si kvalitní líčení asociují s úspěchem (Croda Personal Care, 2021). Lee (2008) rozlišuje na trhu kosmetiky segmenty podle toho, jaké faktory u produktů hledají, konkrétně praktičnost, nízkou cenu a konkrétní značku. Naseri (2021) vymezuje segmenty podle toho, jaký způsob nákupu upřednostňují, z nichž dva dávají přednost online nákupu a mají v tento typ nakupování velkou důvěru. Ostatní dva segmenty naopak online nakupování nevyhledávají, jelikož se jím nelíbí design webových stránek a mají strach ze zabezpečení a úniku osobních informací. Waliszewská (2022) rozlišuje na trhu dekorativní kosmetiky segment racionálních spotřebitelů, lhostejných, trendy a náročných spotřebitelů, a to podle toho, kde rádi nakupují, jak moc je pro ně důležitá cena, značka či jiné faktory produktu nebo jak moc sledují trendy na trhu. I na tomto trhu existují produkty, které jsou udržitelnými variantami klasických produktů a snaží se tak cílit na spotřebitele, pro které je udržitelnost a redukce množství odpadu důležitá. Zelená kosmetika by měla být ekologičtější, není testována na zvířatech a obsahuje přírodní látky. Typické je pro ni také ekologické balení, které je rozložitelné nebo z recyklovaných materiálů (Ambak et al., 2019). Truong (2016) na trhu zelené kosmetiky vymezuje segment lhostejných spotřebitelů, zelených aktivistů a zelených neaktivistů podle toho, jaká je jejich angažovanost a motivace pro nákup těchto produktů a zda opravdu nakupují z důvodu ochrany životního prostředí. Reference ALKHURSHAN, M., and H. RJOUB. The Scope of an Integrated Analysis of Trust Switching Barriers, Customer Satisfaction and Loyalty. Journal of Competitiveness, 2020, 12(2), pp. 5–21. https://doi.org/10.7441/ joc.2020.02.01 AMBAK, Azlinah, et al. The effects of lifestyles on sustainable consumption: A conceptual study of cosmetics and personal care products. Proceedings of the 1st International Conference on Finance Economics and Business, 2019. DOI: 10.4108/eai.12-11-2018.2288827 BAHRI-AMMARI, N. and S. BEN AMOR. Perceived justice of loyalty program and customer retention: quantitative study in the case of tunisian mobile phone sector. 6th Annual EuroMed Conference of the EuroMed-Academy-of-Business. 2013, pp. 2548-2550. https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2017.02.012 ČESKÝ TELEKOMUNIKAČNÍ ÚŘAD. Výroční zpráva Českého telekomunikačního úřadu za rok 2021. [Online]. 2021, [cit. 10. 12. 2023]. Dostupné z: https://www.ctu.cz/rok-2021-0 CRODA. Colour cosmetics [online]. 2021 [cit. 16. 12. 2023]. Dostupné z: https://www.crodapersonalcare.com/en-gb/products-and-applications/colour-cosmetics. CHEN, Y., MANDLER, T. and L. MEYER-WAARDEN. Three decades of research on loyalty programs: A literature review and future research agenda. Journal of Business Research, 2021, 124, pp. 179-197. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2020.11.057 CHOPRA, Chahat, GUPTA, Sachin and Raj MANEK. Impact of social media on consumer behaviour. International Journal of creative research thoughts, 2020, 8(6), pp. 1943-1961. ISSN: 2320-2882. DESARBO, W. S. and C. F. DESARBO. A Generalized Normative Segmentation Methodology Employing Conjoint Analysis. In Anders Gustafson, Andreas Herrmann, and Frank Huber (eds.), Conjoint Measurement: Methods and Applications, Third Edition. 2003, pp. 473–504. Berlin: Springer-Verlag. KAMDJOUG, K. J. R. The influence of social network communication on the buying behavior of Cameroonian consumers on social e-commerce platforms. Journal of Enterprise Information Management, 2023, 36(5), pp. 1319–1348. https://doi.org/10.1108/jeim-09-2022-0329 KARDES, R. F., L. M. CRONLEY and T. W. CLINE. Consumer Behavior. 2nd ed. Stamford: Cengage Learning, 2015. 576 p. ISBN 978-1-133-58767-5. KARTHIKEYAN, S.; RAMESHKUMAAR, V. P. a B. BALAJI. Subscribers of indian mobile telecom: satisfaction with experience and loyalty. International Journal of Management (IJM), 2020, 11 (9), pp. 1233-1244, ISSN 0976-6502. LEE, M-H. Market segmentation of online and off-line cosmetics consumers according to benefits sought. Journal of the Korean Society of Clothing and Textiles, 2008, 32(7), pp. 1034-1045. https://doi.org/10.5850/jksct.2008.32.7.1034 MBAREK, R. and Y. BAESHEN. Telecommunications customer churn and loyalty intention. 2019, 4, pp. 110-117. ISSN: 2218-4511. MOUSTAKAS, E. The impact of Social Networking on consumer behaviour. In: ERPBSS conference. 2015. pp. 221-245. NASERI, R. N. N., RAHMIATI, F., and M. M. ESA. Consumer Attitude and Online Purchase Intention: A Segmentation Analysis in Malaysian Halal Cosmetic Industry. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 2021, 11(3), pp. 655-663. https://doi.org/10.6007/ijarbss/v11-i3/8977 UKAJ, F. and V. MULLATAHIRI. The effects of e-Marketing communications on brand loyalty: The case of mobile telephone operators in Kosovo. Journal of Distribution Science, 2019, 17(6), pp. 15-23. ISSN: 1738-3110. UKAJ, F. and V. MULLATAHIRI. The relationships among service quality and e-marketing with trust and loyalty to brands of mobile telephone operators in Kosovo. Journal of Distribution Science, 2019b, 17 (10), pp. 27-39. ISSN: 1738-3110. PILELIENE, L. and V. GRIGALIUNAITE. Customer satisfaction with mobile operators' services in lithuanian rural areas. Integrated and sustainable regional development marketing and sustainable consumption. 2017, 45, pp. 330-337. ISSN 1691-3078. QU, Y., SAFFER, A.J. and D. RIFFE. The social network antecedents to consumer engagement: revealing how consumers' conversations influence online engagement behaviors, Corporate Communications: An International Journal, 2022, 27(2), pp. 226-244. https://doi.org/10.1108/CCIJ-04-2021-0046 SINGH, P., SHARMA, B. K., ARORA, L. and V. BHATT. Measuring social media impact on Impulse Buying Behavior. Cogent business & management. Online. 2023. 10(3). DOI 10.1080/23311975.2023.2262371. TARKANG, M. E., YUNJI, R. N., ASONGU, S., and U. V. ALOLA. Antecedents of customer loyalty in mobile telecommunication companies in Cameroon. Information Development, 2023, 39(2), pp. 187–201. https://doi.org/10.1177/02666669211047624 TRUONG, N. H. Market Segmentation for Pro-environmental Cosmetic Products: Finnish Cosmetic Markets. 2016. UMUNNAKWE C. and K. GYU-BAE. The Impact of Service Quality, Satisfaction, Trust on Customer Loyalty for Mobile Operators in Nigeria. East Asian Journal of Business Economics. 2019, 7(2), pp. 31-41. ISSN: 2288-2766. VORAMONTRI, D. and L. KLIEB. Impact of social media on consumer behaviour. International Journal of Information and Decision Sciences, 2019, 11(3), pp. 209-233. https://doi.org/10.1504/ijids.2019.101994 WALISZEWSKÁ, L. Consumer Segmentation in the Colour Cosmetics Market. In Neděla, D. (eds.) Proceedings of the 24th International Conference MEKON 2022. Ostrava: VSB – Technical University of Ostrava, 2022, pp. 120-129. ISBN 978-80–248-4600-2 (on-line). XHEMA, J. Effect of social networks on consumer behaviour: complex buying. IFAC-PapersOnLine, 2019, 52(25), pp. 504-508. https://doi.org/10.1016/j.ifacol.2019.12.594 ZIYADIN, S. et al. The role of social media marketing in consumer behaviour. In: E3S Web of Conferences. EDP Sciences, 2019. p. 04022. https://doi.org/10.1051/e3sconf/201913504022 Současný stav řešení Oblasti, které jsou v tomto projektu řešeny jsou vědeckým zájmem doktorandů i akademických pracovníků Katedry marketingu a obchodu. Akademici z řešitelského týmu na toto téma již vedli diplomové práce a rovněž byly publikovány články v odborných vědeckých časopisech či příspěvky ve sbornících z mezinárodních vědeckých konferencí. Rovněž se tomuto tématu věnovaly předchozí výzkumné aktivity a vědecké projekty jako například zmíněné SGS projekty. Problematika spokojenosti a věrnosti spotřebitelů byla předmětem vědeckého zájmu v příspěvcích (Prešnajderová, Klapilová a Skácel, 2019; Spáčil, 2009). Oblast vlivů na spotřebitelské chování byla zkoumána v příspěvcích (Spáčil, 2018; Spáčil, 2017; Klapilová, 2016; Klapilová, 2015; Prešnajderová, 2013). Problematika typologie spotřebitelů byla řešena v publikacích členů řešitelského týmu (Stromská a Prešnajderová, 2023; Waliszewská 2023; Waliszewská a Skácel, 2022; Waliszewská, 2022; Spáčil, Klapilová 2016; Spáčil, 2015). Na tato šetření chce řešitelský tým navázat v předkládaném projektu. Publikace spoluřešitelů vztahující se k tématu projektu (seřazeno dle roku publikace) STROMSKÁ, Kristýna and Tereza PREŠNAJDEROVÁ. Wine Consumers in the Czech Republic: A Segmentation Study. 19th International Bata Conference for Ph.D. Students and Young Researchers (DOKBAT). Zlín, Czech Republic, 2023. ISBN: 978-80-7678-101-6. WALISZEWSKÁ, Lucie. Consumer Segmentation in the Colour Cosmetics Market. In Neděla, D. (eds.) Proceedings of the 24th International Conference MEKON 2022. Ostrava: VSB – Technical University of Ostrava, 2022, pp. 120-129. ISBN 978-80–248-4600-2 (on-line). WALISZEWSKÁ, Lucie and Adam SKÁCEL. Customer Typology on Travel Market. In Proceedings of the 8th International Scientific Conference TRENDY V PODNIKÁNÍ 2022, Plzeň: Západočeská univerzita, Ekonomická fakulta. (po úspěšném recenzním řízení, vydání sborníku z konference je předpokládáno v roce 2023). PREŠNAJDEROVÁ, T., P. KLAPILOVÁ KRBOVÁ and A. SKÁCEL. Impact of Satisfaction on Customer Citizenship Behaviour on the European Smartphone Markets. In Staníčková, M. and L. Melecký (eds.). Proceedings of the 6th International Conference on European Integration 2022. Ostrava: VSB – Technical University of Ostrava, 2022, pp. 557-566. ISBN 978-80-248-4604-0. DOI: 10.31490/9788024846057. SPÁČIL, Vojtěch a David BOŽOŇ. Are They Different? A Behavioral Study of Digital Music Listeners in EU Context. In: Proceedings of the 4th International Conference on European Integration 2018, Ostrava, Czech Republic. Ostrava: VŠB - Technical University of Ostrava, 2018. s. 1317-1325. ISBN 978-80-248-4169-4. SPÁČIL, Vojtěch a Karel KRAUS. Intergenerational Analysis of Consumer Behaviour on Banking Market. In: Conference Proceedings of 20th Annual International Conference Enterprise and Competitive Environment. Brno: Mendel University in Brno, 2017. s. 823-832. ISBN 978-80-7509-499-5. VELČOVSKÁ, Šárka and Petra KLAPILOVÁ KRBOVÁ. Consumers’ Attitudes towards Food Quality Labels in Selected European Union Countries. In Kovářová, E., L. Melecký and M. Staníčková (Eds.). Proceedings of the 3rd International Conference on European Integration 2016. Ostrava: VŠB – Technical University of Ostrava, 2016, pp. 1068-1077. ISBN 978-80248-3911-0. WOS:000387986300120. KLAPILOVÁ KRBOVÁ, Petra and Šárka VELČOVSKÁ. Shopping Typology of Generation Y in the Czech Republic and Slovakia. In Kovářová, E., L. Melecký and M. Staníčková (Eds.). Proceedings of the 3rd International Conference on European Integration 2016. Ostrava: VŠB – Technical University of Ostrava, 2016, pp. 443-454. ISBN 978-80-248-3911-0. WOS:000387986300049. KLAPILOVÁ KRBOVÁ, Petra. Shopping Behaviour of Generation Y: A Comparison of Czech Republic and Slovakia. Acta Universitatis Agriculturae et Silviculturae Mendelianae Brunensis, 2016, 64 (2), pp. 617-626. SPÁČIL, Vojtěch and Aneta TEICHMANNOVÁ. Intergenerational Analysis of Consumer Behaviour on the Beer Market. In 19th International Conference Enterprise and Competitive Environment 2016. Brno: Mendel university, 2016. Conference Proceedingsin Procedia - Social and Behavioural Sciences. Vol. 220, pp. 487–495. WOS: 000386948700057. KRBOVÁ, Petra. and Tomáš PAVELEK. Generation Y: Online Shopping Behaviour of the Secondary School and University Students. Acta Universitatis Agriculturae et Silviculturae Mendelianae Brunensis, 2015, 63 (2), pp. 567-575. SPÁČIL, Vojtěch. Typology of Consumer Behaviour on the Mortgage Market. In: Finanční řízení podniku a finančních institucí. Ostrava, VŠB-TU, 2015, pp. 1191-1199. ISBN 978-80248-3865-6. WOS: 000376799500146. PREŠNAJDEROVÁ, Tereza. Analysis and Comparison of Factors Influencing University Choice. Journal of Competitiveness. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2013, 5(3), pp. 90-100. ISSN 1804-171X. SPÁČIL, Vojtěch. Wholesaler Satisfaction Criteria on the Lighting Market in the Czech Republic and Slovakia. Are the Same or Different?. In: Podnikanie a inovácie podnikatelských aktivít. Prešov: Vysoká škola medzinárodného podnikania ISM Slovakia v Prešove, 2009. s. 196-204. ISBN 978-80-89372-16-4. Metodika projektu a vstupní data Vstupní data budou shromažďována jak na základě rešerší odborné literatury, tak zejména na základě vlastních primárních šetření, a to metodou online dotazování prostřednictvím strukturovaného dotazníku či panelový šetřením. Výběrový soubor respondentů bude tvořen technikou kvótního výběru, aby byla zajištěna reprezentativnost vzorku vzhledem k základnímu souboru, a to z hlediska věku či pohlaví a dalších vhodných proměnných. Při identifikací vlivů na spotřebitelské chování bude pracováno s vyhodnocením například účinnosti nástrojů marketingové komunikace. V dotazníku budou sledovány nákupní zvyklosti, spokojenost spotřebitelů s produkty a budou také udávat míru souhlasu s tvrzeními. Postoje a tvrzení budou posuzovat na pětibodové či sedmibodové ordinální škále, což umožní následné využití faktorové a shlukové analýzy a vytvoření segmentů na daném trhu. Sesbíraná data budou následně analyzována v programu IBM SPSS. Pro identifikaci klíčových faktorů, jež ovlivňují spokojenost a věrnost zákazníků, bude využita faktorová analýza, která umožní snížit počet prvků pro následnou shlukovou analýzu. Bude použita metoda hlavních komponent a faktory budou rotovány, což umožní snadnější interpretaci nově vytvořených skupin, která bude pro projekt klíčová. Po vytvoření nových faktorů pomocí faktorové analýzy by bylo s těmito faktory pracováno pro účely shlukové analýzy. Pomocí ní budou na trhu vytvořeny segmenty, které budou popsány pomocí behaviorálních, psychografických či demografických charakteristik. V rámci shlukové analýzy bude aplikováno hierarchické shlukování, konkrétně Wardova metoda neboli euklidovská vzdálenost, případně nehierarchické shlukování (metoda K means). Časový harmonogram Leden, únor – rešerše sekundárních dat (odborná literatura, články z odborných vědeckých časopisů, online zdroje), návrh metodiky sběru primárních dat (výběr cílové skupiny pro dotazování, tvorba a pilotáž dotazníků, rozhodnutí o způsobu sběru dat). Podání žádosti na nákup potřebných knih a zaslání abstraktu na konferenci ICEI a EBES. Březen, duben – realizace výzkumů prostřednictvím studentů zapojených do projektu SGS, realizace panelového výzkumu, příprava datových matic v SPSS. Účast na konference EBES. Květen, červen – rozhodnutí o postupu a metodách analýzy dat, finalizace datových matic a analýza dat s využitím softwaru SPSS, zaslání abstraktu na konferenci DOKBAT (Zlín)., účast na konferenci ICEI. Červenec, srpen – podrobnější analýzy získaných dat, analýza spokojenosti, věrnosti a vlivů na spotřebitelské chování, tvorba typologií spotřebitele. Příprava publikačních výstupů a jejich následné zaslání do časopisů (upřesněno níže v rámci předpokládaných výstupů). Září, říjen – aktivní účast na fakultním workshopu SGS. Příprava dalšího publikačního výstupu. Účast na konferenci DOKBAT (Zlín). Listopad – zaslání posledních dokončených výstupů do odborných vědeckých časopisů, finalizace práce na projektu. Prosinec – konec projektu a sestavení závěrečné zprávy.
Rok zahájení
2024
Rok ukončení
2024
Poskytovatel
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Kategorie
SGS
Typ
Specifický výzkum VŠB-TUO
Řešitel
Zpět na seznam