V rámci pracovního balíčku zaměřeného na rozvoj digitálních a zelených kompetencí se věnuje především vzdělávání zaměstnanců a studentů. O své zkušenosti, přínosech i výzvách mezinárodní spolupráce se podělila v následujícím článku.
Spojuje univerzity napříč Evropou
Kateřina Kashi působí v rámci pracovního balíčku č. 6, konkrétně na Staff Capacity Building for Digital and Green Competencies about Diversity and Inclusion Skills. Jejím úkolem je připravovat a vést školení pro akademické pracovníky i studenty, zaměřená na rozvoj profesních a měkkých dovedností.
„Do projektu jsem zapojená především v oblasti školení, která schvaluje celé konsorcium. Zaměřujeme se na témata, jež pomáhají zvyšovat kompetence našich zaměstnanců i studentů v mezinárodním kontextu,“ vysvětluje Kashi.
Praktické školení a sdílení zkušeností
Dvě školení už proběhla v rámci International Week na Ekonomické fakultě. Zvolit prezenční formu se podle Kateřiny Kashi ukázalo jako správný krok. „Osobní kontakt je pro účastníky vždy přínosnější,“ říká. Témata se týkala prokrastinace a řízení času a také prezentačních dovedností, kterých se zúčastnilo zhruba dvacet až pětadvacet akademiků i zaměstnanců univerzity.
Na přípravu školení navazuje na svou dlouholetou pedagogickou praxi. Prezentační dovednosti vyučuje v rámci předmětu Manažerské dovednosti, takže obsah vychází z osvědčených metod a příkladů. „Snažím se, aby prezentace byly praktické. Nejlépe se učíme, když teorie dává smysl a doplňuje ji reálný příklad. Ráda čerpám i ze své vlastní zkušenosti,“ dodává.
Výuka bez hranic
Další vzdělávací aktivity Kateřinu Kashi čekají 18. a 19. listopadu, kdy povede dva online kurzy. „Věřím, že školení nebude o nic jiné než s českými účastníky. Jedinou neznámou bývá úroveň angličtiny, ale akademičtí pracovníci ji zpravidla zvládají výborně. Navíc se dá spousta věcí dovysvětlit,“ říká s úsměvem.
Kurzy budou zaměřeny na nástroje využitelné při výuce či konferencích, jako jsou Kahoot, Mentimeter, Quizzes a další. Účastníci si je budou moci sami vyzkoušet. „Tyto aplikace dokážou aktivně zapojit posluchače, ať už při online výuce, nebo třeba v aule s pěti sty studenty. Stačí telefon a QR kód – a hned vidíte názory všech,“ dodává Kashi.
Mezinárodní zkušenost pro studenty
U!REKA nabízí studentům několik možností, jak se zapojit – například prostřednictvím COIL (Collaborative Online International Learning) nebo BIP (Blended Intensive Programme). „Oba formáty mají velký potenciál – jsou flexibilní, dostupné i pro studenty, kteří si nemohou dovolit dlouhodobý pobyt v zahraničí, a zároveň podporují moderní formy učení, které se propojují s praxí. V současnosti však narážíme na problém, že se jejich absolvování nezapočítává do kreditů. Pro studenty to znamená, že účast vyžaduje dodatečný čas a úsilí nad rámec standardní výuky, aniž by se jim to akademicky promítlo do studijní zátěže či plánu. Tato situace bohužel snižuje jejich motivaci – i když zpětně hodnotí účast jako mimořádně přínosnou. Studenti uvádějí, že jim programy pomohly rozšířit obzory, zlepšit jazykové a komunikační dovednosti, naučit se spolupracovat s lidmi z jiných kultur a získat zkušenost, která jim pomůže na trhu práce,“ vysvětluje Kashi.
Spolu s kolegyní, doktorkou Krestovou, už jeden COIL projekt realizovala. Spolupracovaly s univerzitou v Amsterdamu (Amsterdam School of International Business) a propojily přibližně dvacet studentů z obou institucí. Projekt s názvem The Success Blueprint: Mastering Management Career and Personal Growth trval měsíc a zakončil jej společný online meeting, kde studenti prezentovali své výsledky. „Úroveň studentů byla srovnatelná a jejich zapojení skvělé. Viděli, jak se přistupuje k výuce jinde, a zároveň si zlepšili angličtinu,“ hodnotí Kashi.
Přínos pro zaměstnance i univerzitu
Podle Kateřiny Kashi má U!REKA velký potenciál i pro zaměstnance univerzity. „Díky projektům mají možnost poznat kolegy z jiných zemí, navázat nové kontakty a rozšířit si obzory. U!REKA univerzity propojuje a motivuje ke spolupráci, což může vést i k budoucím vědeckým projektům,“ uzavírá.