Anotace
Vyrovnávací kurz je zaměřen na vybraná témata z bakalářského kurzu mikroekonomie (Mikroekonomie A), která jsou předmětem hlubšího studia v rámci magisterského kurzu mikroekonomie (Mikroekonomie B).
Účelem kurzu je připomenout danou problematiku zopakováním teoretických východisek pro rozhodování ekonomických subjektů (spotřebitelů, firem v různých tržních strukturách) a také pro fungování trhů produkce a trhů výrobních faktorů. Tyto poznatky budou v průběhu kurzu upevňovány praktickou aplikací prostřednictvím modelových příkladů popisujících odpovídající ekonomickou realitu, což by pro účastníky kurzu mělo vytvořit podmínky pro úspěšné zvládnutí zápočtu i zkoušky v rámci kurzu Mikroekonomie B.
Cílové skupiny
Kurz je určen zejména studentům magisterského studia na Ekonomické fakultě VŠB-TUO v kombinované, ale i prezenční formě studia, kteří mají potřebu doplnit si z různých důvodů znalosti látky, jež bývá obsažena v tzv. základních nebo bakalářských kurzech mikroekonomie (např. Mikroekonomie A).
Program
- Matematický aparát používaný v mikroekonomii
Křivka a její sklon (na oblouku, v bodě)
Řešení rovnic
Mezní veličiny jako derivace funkcí
Maximum a minimum funkcí (lokální extrémy funkcí)
- Poptávka, příjmy firmy z prodeje produktu
Poptávková křivka
Změny poptávky versus změny poptávaného množství
Celkový, průměrný a mezní příjem z prodeje daného produktu
- Elasticity poptávky
Cenová elasticita poptávky, vztah cenové elasticity a příjmů z prodeje daného produktu
Křížová cenová elasticita poptávky
Důchodová elasticita poptávky
- Chování spotřebitele
Užitek – celkový a mezní
Indiferenční analýza – preference, rozpočtové omezení a optimum spotřebitele
- Produkční funkce
Krátké a dlouhé období v ekonomii
Izokvantová analýza – izokvanta, izokosta a nákladové optimum firmy
Celkový, průměrný a mezní produkt z variabilního faktoru, zákon klesajícího mezního produktu
- Náklady firmy
Explicitní a implicitní náklady
Náklady v krátkém období – fixní a variabilní
Náklady celkové, průměrné a mezní
- Firma a její cíle. Typy konkurence, rozdíly v chování firmy v dokonalé a nedokonalé konkurenci.
Rozdíly v příjmech a nákladech firem v dokonalé a nedokonalé konkurenci
Cíle firmy – maximalizace zisku, maximalizace celkového příjmu z prodeje, maximalizace prodaného množství
- Firma v podmínkách dokonalé konkurence (krátké období)
Dokonale konkurenční firma jako cenový příjemce, maximalizace zisku firmy
Ekonomický zisk, normální zisk, ztráta dokonale konkurenční firmy, bod uzavření výroby
Nabídková křivka dokonale konkurenční firmy
- Firma v podmínkách nedokonalé konkurence – monopol, monopolistická konkurence a oligopol
Firma jako monopol – cíle firmy
Alokační neefektivnost monopolu
Firma v monopolistické konkurenci
Firma v oligopolní tržní struktuře
- Trh práce
Dokonale a nedokonale konkurenční trh práce
Individuální poptávka po práci, příjem z mezního produktu práce, mezní náklady na faktor práce
Individuální nabídka práce – substituce mezi volným časem a spotřebou
- Trh kapitálu
Kritéria pro hodnocení efektivnosti investic – čistá současná hodnota, vnitřní výnosové procento
- Tržní selhání
Negativní a pozitivní externality, internalizace externalit
Veřejné statky, problém černého pasažéra, financování produkce veřejného statku